Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vad betyder det?
Det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär att arbetsgivaren ska undersöka, genomföra och även följa upp det som sker i verksamheten för att olycksfall och ohälsa ska förebyggas. Genom att göra detta kan en tillfredsställande arbetsmiljö upprätthållas. Arbetet ska vara ett naturligt inslag i verksamheten och omfattar sociala, fysiska samt psykologiska förhållanden. Det ska finnas rutiner som beskriver hur organisationen bedriver arbetet med arbetsmiljön samt en arbetsmiljöpolicy. Denna policy ska beskriva hur en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås och hur arbetsförhållandena i organisationen ska vara för att olycka eller ohälsa ska undvikas. Denna information ska vara skriftlig vid fler än tio arbetstagare i organisationen.
Arbetsgivare och arbetstagare
Återkommande arbete
Det systematiska arbetsmiljöarbetet
Undersök arbetsmiljön.
Utred olyckor, ohälsa och tillbud.
Bedöm riskerna och åtgärda dem.
Skriv en handlingsplan och till sist kontrollera åtgärderna.
Arbetet görs genom att man i organisationen samarbetar, skapar rutiner, fördelar uppgifterna, skaffar kunskap, tar fram en policy och följer upp den varje år.
Varmt välkommen att höra av dig
Rebecca Lindgren
rebecca.lindgren@competensum.se
Adress
Competensum AB
Norra Storgatan 8
252 20 Helsingborg
Tjänster
Följ Competensum